loading...
Zendegibehtar
Atf بازدید : 26 شنبه 17 آبان 1399 نظرات (0)

 

سیستم ایمنی بدن شما مانند همه ارگان‌ها برای عملکرد بهتر نیاز به تغذیه و رسیدگی دارد. شما می‌توانید با قرار دادن یکسری مواد غذایی، سبزیجات و میوه جات در رژیم غذایی روزانه خود قوای کافی برای سیستم ایمنی بدن خود را تأمین کنید. تا در مواقع مورد نیاز مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از آن استفاده کند. البته که مصرف مواد مغذی برای سیستم ایمنی در طول بیماری نیز بسیار مهم است. از این رو ما قصد داریم در ادامه به شما چند ترکیب و معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی معرفی کنیم. اما قبل از آن احتمالاً این سؤال در ذهن اکثر ما به وجود می‌آید که بدن برای تقویت سیستم ایمنی به چه چیزهایی نیاز دارد؟ چه عوامل و عناصری بیشترین نقش را در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کنند؟

ابتدا شما را با مهمترین عناصر و موادی که روی تقویت سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند آشنا می‌کنیم و سپس به سراغ معرفی معجون برای تقویت سیستم ایمنی می‌رویم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی

چه ویتامین هایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

در ادامه ۱۱ ماده مهم که حضور آن‌ها برای عملکرد صحیح سلول‌های سیستم ایمنی بدن واجب است را به شما معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید در هنگام بیماری دفاعی تمام قد در برابر عوامل بیماری زا داشته باشید، باید این ۱۱ مورد را برای تقویت سیستم ایمنی، در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. به این منظور اشاره‌ای به موادی که بیشترین مقدار از هر مورد در آن‌ها یافت می‌شود نیز خواهیم کرد.

برای خواندن ادامه مطلب سیستم ایمنی بدن به سایت مفید طب بروید

Atf بازدید : 21 جمعه 16 آبان 1399 نظرات (0)

 

خواص سیاه دانه برای درد مفاصل چیست؟ چرا در روش‌های خانگی برای درمان زانو درد و آرتروز همیشه از روغن سیاه دانه سخن به میان می‌آید؟ شفابخشیِ این دانه‌های سیاه و پر روغن تا چه حد صحت دارد؟ آیا علم پزشکی اثربخشیِ سیاه دانه در درمان بیماری های آرتروزی را تایید می‌کند؟ در ادامه مطلب به شیوه‌ای علمی و دقیق به سوالات ذکر شده پاسخ داده ایم.

اگر شما هم تا به حال درد مفاصل و دردهایی مثل زانو درد را تجربه کرده باشید حتما روغن سیاه دانه برایتان توصیه شده است. اگر این روغن را یک شب به پا یا هر موضع ملتهبی مالیده باشید صبح احساس خواهید کرد که دردتان کمتر شده است. این نکته‌ای است که همه افراد به آن اذعان دارند. هیچ کس خاصیت روغن سیاه دانه را در درمان مفاصل انکار نمی‌کند. با این همه تصمیم داریم به شیوه‌ای علمی خواص سیاه دانه برای درد مفاصل را بررسی کنیم.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه و خودِ دانه‌ی سیاه دانه از قدیم معمولا به عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شد اما امروزه در صنایع دارویی، کاربردی بالقوه دارد. روغن سیاه دانه دارای توانایی شناخته شده‌ای در محافظت از اندام‌های خاص در برابر آسیب اکسیداتیو، نئوپلاستیک و التهاب است. این روغن در ۲۰ خرگوش نیوزیلندی که مدل‌های پوکی استخوان داشتند و عمل پیوند رباط صلیبی قدامی انجام داده بودند آزمایش شده است. خرگوش‌ها به شکل تصادفی به دو گروه ۱۰ نفری تقسیم شدند و تزریق داخل عضلانی در زانوهای راستشان هفته ای ۵ نوبت صورت گرفته است.

از هفته سوم به بعد نتیجه‌ بر روی خرگوش ها بررسی شده است. سطوح مفصل زانو و بخش‌های کندیل استخوان ران از نظر ماکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه‌ی این آزمایش نشان داده که تجویز روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، پتانسیل محافظت از غضروف را در مراحل اولیه آرتروز افزایش می دهد.

یرای خواندن ادامه مطلب  سیاه دانه برای درد مفاصل به سایت mofidteb بروید
Atf بازدید : 44 دوشنبه 28 مهر 1399 نظرات (0)

 

ویتامین D یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است که همه ما به آن نیاز داریم. اما ویتامین دی چیست و چه نقشی در سلامتی بدن ایفا می‌کند؟ چرا پزشکان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند نسبت به کمبود ویتامین D و عوارض ناشی از آن هشیار باشیم؟

در ادامه این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه ما باشید تا بیشتر با این ویتامین و خواص شگفت‌انگیزش آشنا شوید:

ویتامین دی چیست؟

ویتامین D یکی از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شود. همچنین هنگامی که پوست بدن در معرض تابش نور آفتاب و پرتوهای ماورای بنفش آن قرار می‌گیرد،‌ سنتز ویتامین D رخ داده و این ویتامین در بدن تولید می‌شود.

ویتامین دی در واقع نوعی هورمون است که شکل فعال آن کلسیتریول نام دارد. این ویتامین در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن نقش دارد و به همین دلیل است که کمبود ویتامین D باید بسیار جدی گرفته شود. اما چرا بدن ما برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به این ویتامین نیاز دارد؟

نقش ویتامین D در بدن

اصلی‌ترین وظیفه این ویتامین کمک به افزایش جذب کلسیم در بدن است. به همین دلیل است که ویتامین D نقش موثری در ساخت استخوان‌هایی سالم و قوی دارد. در ادامه به بررسی نقش‌های ویتامین D در بدن می‌پردازیم:

حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها

ویتامین D باعث افزایش جذب روده‌ای کلسیم شده و همچنین نقش مهمی در بهبود جذب این ماده معدنی از کلیه‌ها و تغذیه دارد. بنابراین کمبود ویتامین دی باعث نقص در جذب کلسیم و به دنبال آن ضعیف شدن استخوان‌ها خواهد شد.

تامین ویتامین D به میزان کافی علاوه براینکه باعث می‌شود تا دندان و استخوان‌هایی سالم، مستحکم و قوی داشته باشید، از بروز بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم چون پوکی استخوان نیز به طور قابل توجهی جلوگیری می‌کند. کمبود این ویتامین یکی از اصلی‌ترین عوامل شکستگی‌‌های استخوان در سنین بالا است.

برای ادامه مطلب ویتامین Dبه سایت مفید طب بروید

Atf بازدید : 22 سه شنبه 15 مهر 1399 نظرات (0)

نام فارسی: پسته             نام انگلیسی:Pistachio  - Pistacia vera 

نام علمی:Pistaca

نام سنتی:فستق

معرفی: 

پسته درخت دو پایه ای است که ارتفاع آن به حدود پنج متر می رسد و به حالت خودرو در ایران و افغانستان می روید.[4] برگ های درخت پسته متناوب و مرکب از 2 یا 3 برگچه نوک تیز با یک برگچه انتهایی است و به رنگ سبز روشن می باشد.[4] گل های آن خوشه ای است گل نر آن فاقد گلبرگ است.[4]

بهترین پسته نوع دانه درشت آن است که پوست خارجی آن سبز مایل به بنفش و پوست داخلی آن نازک و سفید و مغز آن سبز باشد.[3]

طبع:    

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.[4][3][2]

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.[4]

مصلح آن زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین و آلو می باشد.[3]

رویشگاه:

به حالت خودرو در ایران و افغانستان می روید.[4]

ترکیبات شیمیایی:

پسته دارای مواد غذایی فراوانی است و بنابراین برای تقویت بیماران و اشخاص ضعیف مناسب است.[4]

در صد گرم مغز پسته مواد زیر موجود است:[4]

آب

5/2 گرم

آهن

7/5 میلی گرم

پروتئین

20 گرم

پتاسیم

950 میلی گرم

مواد چرب

54 گرم

ویتامین آ

230 واحد

مواد نشاسته ای

15 گرم

ویتامین ب1

0/7 میلی گرم

کلسیم

130 میلی گرم

ویتامین ب3

3/5 میلی گرم

فسفر

500 میلی گرم

 

 

 

موارد مصرف و اثرات درمانی:

خواص مغز پسته:

·         مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آن هایی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته بخورند.[4][2]

·         خوردن آن نیروی جنسی را تقویت می کند.[4][3][2]

·         منی را زیاد می کند.[3]

·         چاق کننده بدن است.[3][2]

·         پسته از ریزش مو جلوگیری کرده و خوردن با پوست نازک آن یرقان را درمان می کند.[2]

·         مغز و ذهن را تقویت می کند.[4][3]

·         برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.[4][3][2]

·         برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود.[4][3]

·          معده را تقویت می کند.[4][3][2]

·         مفید برای زخم معده بوده و سموم را از بدن دفع می کند.[2]

·         برای تسکین سرفه مفید است.[4][3][2]

·         اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.[4][3][2]

·         جوشانده پوست درخت پسته برای برطرف کردن خارش اعضای تناسلی زنان مفید است.[4]

·         جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مقعد مفید است.[4]

·         خوردن آن با شکر جهت رفع مضرات هوای آلوده مفید است.[3]

·         لثه را تقویت و خوشبو کننده دهان است.[3][2]

·         برای کسانی که دارای فعالیت های بدنی و فکری زیاد هستند توصیه می گردد.[2]

خواص پوست سبز پسته

·         برای رنگرزی بکار می رود.[4]

·         بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است.[4][3][2]

·         جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می شود.[4]

·         برای استحکام لثه آن را روی لثه بمالید و یا بجوید.[4][2]

·         دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.[4]

·         دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.[4]

·         برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان بنوشید.[4][2]

·         شستشوی موی سر با جوشانده پوست درخت و برگ پسته از ریزش آن جلوگیری می کند.[2]

خواص پوست سفید پسته

·         پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی را که این بیماری را دارد این چند دقیقه درآن بنشینید. باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود.[4]

موارد منع مصرف:

·         مغز پسته چربی زیادی دارد و بنابراین برای معده مناسب نیست. کسانی که معده ضعیف دارند باید آن را با زردآلو بخورند.[4]

·         مغز پسته گرم و خشک است. خوردن زیاد آن باعث گرمی بدن و کهیر و دانه های قرمز رنگ در پوست می شود. برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه، انار ترش و یا برگه ی زردآلوی ترش مصرف کرد.[4]

·         پسته اگر به صورت نارس مصرف شود سبب یبوست می شود.[2]

·         زیاده روی در مصرف آن سبب تولید بثورات در دهان و حلق می شود که باید با گلاب آن را درمان کرد.[2]

 

منابع

2.درمان بیماری ها با داروهای معجزه گر گیاهی

3.تغذیه در طب ایرانی، اسلامی

4.طبیعت و سلامتی (غذا داروها)

Atf بازدید : 28 دوشنبه 07 مهر 1399 نظرات (0)

 

همسران زنان باردار در مقایسه با سایر مردان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. با این حال اغلب اوقات تاثیری که پدر در شرایط روانی همسر باردارش و جنین ایفا می‌کند تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. یک مطالعه جدید در این زمینه نشان می‌دهد که افسردگی در پدران، خطر تولد نوزاد نارس و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

این مطالعه که در یک نشریه بین‌المللی زنان و زایمان منتشر شد، توسط پروفسور آندرس هجرن (Anders Hjern) از مرکز مطالعات کیفیت سلامت در سوئد رهبری شده است. پیش از این اثبات شده بوده که افسردگی زنان در دوران بارداری با وزن کم نوزاد هنگام تولد و افزایش خطر تولد نوزاد نارس ارتباط دارد.

افسردگی در پدران، خطر تولد نوزاد نارس و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

زایمان زودرس که می تواند به عنوان بسیار زودرس (کمتر از هفته ۳۲ بارداری) و تقریباً زودرس ( بین هفته۳۲-۳۶ حاملگی) باشد، از علل عمده مرگ و میر نوزادان در کشورهای با درآمد بالا و متوسط است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) این مسئله باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی برای سلامتی کودکان از جمله ناتوانی در یادگیری، مشکلات بینایی و شنوایی می‌شود. علاوه بر این، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر سن ۵ سال در سراسر جهان است.

افسردگی پدر می‌تواند منشأ استرس مادران باردار باشد

پروفسور هجرن و همکارانش افراد مورد مطالعه خود را از میان کسانی انتخاب کردند که تا پایان سه ماهه دوم بارداری همسر از یک نسخه ضد افسردگی استفاده کرده‌اند.  این تیم بیش از ۳۵۰،۰۰۰ تولد در سوئد را در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی و مطالعه قرار دادند، و افسردگی والدین – هم مادران و پدران – را در ارتباط با تولد زودرس در نظر گرفتند.

برخی از این افراد که در ۱۲ ماه گذشته علائمی از افسردگی در آنها تشخیص داده نشده بود، در دسته افسردگی “جدید” قرار گرفتند و سایر موارد در دسته افسردگی “بازگشتی” تعریف شدند. نتایج نشان داد که افسردگی جدید و بازگشتی در مادران به میزان ۳۰-۴۰٪ با افزایش خطر زایمان زودرس در ارتباط بود.

برای خواندن ادامه مطلب وارد سایت مفید طب شوید

Atf بازدید : 27 پنجشنبه 06 شهریور 1399 نظرات (0)

سیاه دانه چیست؟

درابتدابه معرفی خود دانه سیاه دانه می پردازیم تا با شناخت این دانه معجزه آسا بتوانیم به بهترین نحو خواص آن را برای شما عزیزان بیان کنیم .سیاهدانه یک نوع گیاه بومی است که درجنوب غربی آسیا رشد میکند؛سیاه دانه ازخانواده گیاهی رانونکولاسه است که گل های آن دررنگ های سفید،آبی (پررنگ و کم رنگ( دیده میشود،جالباست بدانیم دانههای سیاه دانه درابتدا به رنگ شیری است اما درتماس با هوا سیاه می شود.

مزه دانه سیاه دانه تقریبا تلخ است.ازاین دانه دربسیاری ازغذاهابه عنوان ادویه و همچنین در ترشیجات استفاده میشود.درواقع می توان گفت دانه سیاه دانه یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی است خواص ضدمیکروبی ،ضدانگلی و ضدباکتریایی دارد.ازنام های دیگرسیاه دانه میتوان به سیاه تخمه،سرینچ سیاه،سنوخ سیاه،کمون اسود،شونیز،شونوز،کمون هندی اشاره کرد.سیاه دانه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود وهمجنین ضدآلرژی است .

شواهد حاکی است که این گیاه داروئی معجزه گر باعث کاهش فشارخون و تنظیم کلسترول خون می شود،همچنین روغن سیاه دانه به کاهش قندخون و کنترل فشارخون کمک می کند.این دانه برای آرتروز والتهاب لثه نیز بسیارمفیداست.برای مثال برای تسکین درد ناشی ازرماتیسم می توانیم روغن سیاه دانه را گرم کرده وبه محل مورد نظر بمالیم وماساژدهیم،سپس به وسیله یک پارچه (پشمی) گرم نگه داشته و ببندیم.

جالب است بدانید تقریبا 30 درصدوزن دانه سیاه دانه راروغن آن تشکیل می دهد،یعنی به ازای هرکیلو ازین دانه تقریبا 300 گرم روغن طبیعی میتوان تهیه کرد.

حضرت محمد (ص) این گیاه رامورد ستایش قرارداده و آن را درمان تمام امراض به جز مرگ دانسته اندتا به امروز حدود  500 مقاله در مورد خواص روغن سیاه دانه نوشته شده است که می توان ازآنها برای درمان بسیاری ازبیماری ها استفاده کرد،اما دراین مقاله ما به خواص آن و تاثیرش روی موی سر خواهیم پرداخت.

 

خواص روغن سیاه دانه برای رشد مو 

ازروغن سیاه دانه برای بهبود بافت مو،کمک کردن به جلوگیری از ریزش مو و در بسیاری از موارد برای جلوگیری و درمان سفیدی زودرس مو استفاده می شود.

به مولکول های تشکیل دهنده مو فولیکول مو گفته می شود،این روغن به فولیکول های مو نفوذ کرده وباعث تحریک مو می شود و لذا رشد آن بیشتر و فولیکول های مو به وسیله این روغن تغذیه می شود.

به رنگدانه مو نیز ملانین مو می گویند، روغن سیا ه دانه با نفوذ به فولیکول های مو باعث می شود تا ملانین مو تقویت شود و دیرتررنگ خود را از دست دهد و سفید شود.

 

خواص جادویی روغن سیاه دانه 

درمان موهای خشک(موها را نرم میکند مخصوصا موهای فر)

 جلوگیری از سفیدی مو

  تقویت ریش ،مژه و ابرو

بسیاری ازافراد ادعا می کنند نقاطی از موهای کف سرشان که درچار کم پشتی و یا ریختگی شده است با این روغن درمان شده استاین روغن منبع مهم کلسیم،پروتئین،پتاسیم،روی،ویتامین واسیدهای چرب موردنیاز می باشد   درمان آکنه : روغن سیاه دانه در درمان آکنه های پوست بسیار موثر استبرای گرفتن نتیجه مطلوب و بهتر پیشنهاد میکنیم روغن سیاهدانه   را با لوسیون ترکیب کرده و آن را روی پوست بزنید. (باید به این نکته توجه داشت که مقدار زیاد این ماده ممکن است به وخیم تر کردن شرایط منجر شود(

 

 

سیاه دانه برای چه افرادی مضر است؟

بیماری کلیوی : مصرف مقدار بالا ازروغن سیاه دانه می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی و مجاری ادراری دارند بسیار مضر باشد، بنابراین این افراد باید با احتیاط از این روغن استفاده کنند.

مشکلات پوستی:  مصرف زیا دروغن سیاه دانه موجب آلرژی می شود وعوارضی مانند قرمزی پوست ،تاول،التهاب و خارش سرتاسر بدن به وجود بیاورد.

زنان باردار: روغن سیاه دانه بر انقباضات ماهیچه های رحم ناثیرگذار است بنابراین زنان باردار نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنندانقباضات ماهیچه های رحم درطول بارداری موجب زایمان زودرس ویا سقط جنین می شود، همچنین روغن سیاه دانه چون باعث کاهش فشارخون می شود برای این افراد بسیار مضر است.

حساسیت وآلرژی : مصرف زیاد و خودسرانه روغن سیاه دانه ممکن است موجب آلرژی شود، اگر دیدید بعد از مصرف این روغن زبان ،لثه و صورت شما ملتهب شد، باید بدانید به این روغن حساسیت دارید.

 

درادامه چند مورد ماسک بینظیر سیاه دانه رامعرفی می کنیم :

ماسک تقویت کننده موی رازیانه1 :الی 2 ق چ روغن سیاه دانه را به موهای تمیز و شسته شده مالیده بعد از 15 الی 30 دقیقه مکث ،موها را شسته و خشک می کنیم.

ماسک رشد موی رازیانه1/5: ق چ روغن سیاه دانه و  1/2 ق چ روغن کرچک را ترکیب کرده و روی موها میمالیم و خوب ماساژ می دهیم، بعد از 30 دقیقه با آب و شامپو می شوئیم.

ماسک درمان ریزش موی سیاه دانه:1/2 پیمانه روغن نارگیل و 1 ق غ روغن سیاه دانه و 1 ق غ عسل طبیعی را ترکیب کرده وروی موها و پوست سر ماساژ می دهیم،20 الی 60 دقیقه مکث کرده سپس با آب و شامپو می شوئیم. همچنین می توانیم پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و به سر بمالیم(برای درمان ریزش موی سر)

ماسک درمان شوره موی سیاه دانه:1عدد آب لیمو ترش تازه را با 2 ق غ  روغن سیاه دانه ترکیب می کنیم،15 دقیقه در دمای اتاق قرارداده ،بعد این ترکیب را  10 دقیقه روی پوست سر و موها ماساژمی دهیم،اجازه داده یک شب تا صبح روی سر بماند، صبح با آب گرم می شوئیم، از این ماسک یک الی دو بار در هفته می توان استفاده کرد.

 

تذکر : درصورتی که روغن سیاه دانه وارد چشم تان شد فورا چشم ها را با آب بشوئیدقبل از استفاده از این روغن حتما مطمئن شوید به آن آلرژی و  یا حساسیت ندارید.

 

Atf بازدید : 64 دوشنبه 03 شهریور 1399 نظرات (0)

تفاوت فولیک اسید و آهن چیست؟
همه ی ما بارها و بارها نام اسیدفولیک را شنیده ایم اما احتمالا  تصور کرده ایم که اسید فولیک همان قرص آهن می باشد،بنابراین در این مقاله به معرفی مجزای هر دو میپردازیم،لذا برای دانستن تفاوت این دو پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا پایان بخوانید.


فولیک اسید چیست؟
فولیک اسید نوعی پروتِین با نام ب9 میباشد که عمل جذب آهن را ممکن میسازد اسیدفولیک نقش مهمی در تقسیم سلولی، سنتز دی ان ای و رشد عصبی دارد.  اسیدفولیک درکنار ویتامین ب12 به تشکیل گلبول‌های قرمز و آسان شدن جذب آهن در بدن کمک می‌کند.


آهن چیست؟
آهن یک عنصرمعدنی مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در ساخت هموگلوبین خون، میوگلوبین ماهیچه‌ها و همچنین فعالیت چند آنزیم ضروری دارد. در دوران نوجوانی، بارداری و همچنین کسانی که گیاه خوار و یا وگان هستند مصرف مکملهای آهن بسیار مهم است.


چرا بدن به فولیک اسید نیاز دارد؟
درسه ماهه اول بارداری بدن به شدت نیاز به فولات دارد،اگر سطح فولات بدن پایین باشد متاسفانه جنین دچار ناهنجاریهای مغزی(عصبی)،ستون فقرات و نخاع میشود.از دلایل دیگر مصرف اسیدفولیک پیشگیری از انواع سرطان هاست ازجمله سرطان های سینه،ریه،وزالمعده و روده البته باید توجه داشت مصرف بیش از حد این مکمل می تواند برای بدن بسیار مضرتر باشد.مصرف فولیک اسید میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را نیز کاهش دهد.


چرا بدن به آهن نیاز دارد؟
در درجه اول برای جلوگیری از کم خونی باید مصرف شود چرا که اگر بدن دچار کمبود آهن باشد باعث میشود اکسیژن مورد نیاز از طریق خون و گلبول های قرمز به بافت ها و سلول ها نرسد که این منجر به خستگی ضعف و... میشود.از مواردی که به مصرف آهن باید توجه کرد دوران بارداری است؛برای رشد بهتر جنین و همچنین سلامت مادر،در دوران بارداری به مقدار بیشتری آهن نیازمند هستند.زنان و دختران به دلیل عادت ماهیانه شان بیشتر از آقایان دچار کم خونی می شوندپزشکان طی مطالعات جدیدی که داشته اند به این نتیجه رسیده اند که ورزش میتواند عامل کم خونی باشد.


منابع فولیک اسید:
در بسیاری از منابع غذایی مثل اسفناج، بروکلی و کاهو، لوبیا، عدس و نخودفرنگی، میوه‌هایی مثل موز، انبه، لیمو، پرتقال، هندوانه، کیوی و زرده تخم مرغ به طور طبیعی وجود دارد، اما لازم به ذکر است که بر اثر جوشاندن یا حرارت زیاد و همچنین نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در دمای اتاق نیز می‌تواند موجب از بین رفتن فولیک اسید موجود در آن بشودیکی دیگر از منابع خوب فولیک اسید جگر است که در زنان باردار به خصوص در سه ماه اول بارداری مصرف آن ممنوع است؛لذا 3ماه قبل از اقدام به بارداری ازین مکمل استفاده کنند چون تاثیر به سزایی در تشکیل بهتر سیستم عصبی جنین داردهمچنین در 3ماهه اول بارداری و همچنین شیردهی این مکمل باید مصرف شود.


منابع آهن:
در مقالات گذشته به معرفی کامل آهن و منابع آن پرداخته ایم اما مجددا به تعدادی از منابع مغذی مهم آهن اشاره میکنیم:
گوشت قرمز،مرغ،ماهی،زرده تخم مرغ،جگر،قلوه
سبزی‌هایی که برگ‌هایی با رنگ سبز تیره دارند مثل اسفناج و جعفری حبوبات بخصوص عدس و لوبیا
آجیل،برگه خشک شده زردآلو، هلو، توت خشک، کشمش و انجیر خشک و...


و در آخر لازم به ذکر است:
مصرف آهن و مکمل آهن نباید همزمان با مصرف کلسیم و فرآورده های لبنی باشد چون مانع جذب آن میشود؛همچنین مصرف تمامی مکمل های دارویی باید با تجویز پزشک معالج باشد و مصرف خودسرانه آن به طبع عوارض خواهد داشت.


منابع متن:
فرهنگ داروهای گیاهی
طبیعت و سلامتی


Atf بازدید : 18 چهارشنبه 29 مرداد 1399 نظرات (0)

فسفر:
فسفر ترکیب موثری با کلسیم دارد، لذا برای تاثیر بیشتر عملکرد فسفر باید یک حالت تعادل یا توازن مناسبی بین کلسیم و فسفر برقرار باشد.


چرا بدن به فسفر نیاز دارد؟
فسفر برای ساخت استخوان ها و دندان ها لازم بوده و یک عامل مهم در سوخت و ساز کربوهیدرات به شمار می رود و همچنین در حفظ توازن اسید – قلیا در خون و بافت ها موثر است.


کمبود فسفر در بدن:
ممکن است باعث کندی و ضعف در روند معدنی شدن استخوانها شود.
راشیتیسم
عقب ماندگی رشد
نقص عملکرد مغز و اعصاب
کاهش قدرت جنسی
ضعف عمومی

 
مواد غذایی حاوی فسفر فراوان
تمام بقولات،غلات،حبوبات،ذرت
خشکبار خام،گردو
شیر،محصولات لبنی
گوشت قرمز،ماهی،تخم مرغ
میزان نیاز روزانه بدن به فسفر چقدر است؟
نیاز روزانه بالغین 800 – 1200 میلی گرم می باشد.


منابع متن:
فرهنگ داروهای گیاهی
طبیعت و سلامتی




Atf بازدید : 31 سه شنبه 28 مرداد 1399 نظرات (0)

آهن چه میکند؟
برای تولید هموگلوبین که حمل اکسیژن از ریه به تمام سلول های بدن را به عهده دارد، ضروری است.کمبود آهن معمولا در بین دختران جوان و زنان آبستن دیده می شود. مقدار کافی آنزیم معدی به خصوص اسید کلریدریک برای جذب اختصاصی آهن لازم است.
افراد مسن علی رغم وجود مقدار زیادی آهن در رژیم غذایی معمولا کم خون هستند که این به جهت فقدان اسیدکلریدریک کافی و لازم در معده این گونه افراد است. بدین منظور میوه های حاوی آهن که خودشان دارای آنزیم و اسید لازم برای هضم آهن و جذب آن را دارند، مناسب ترین منبع در جیره های غذایی می باشند.
ویتامین C (بیشتر از 500 میلی گرم روزانه) نیز کمک به جذب آهن در رژیم غذایی و مکمل آهن می کند.


خواص آهن:
خون سازی
افزایش مقاومت بدن در مقابل استرس و بیماری ها.
آهن همچنین یکی از عوامل تشکیل دهنده آنزیم های متعدد در بدن است.
آهن یک ماده مغزی مورد نیاز برای ساختن گلبول های قرمز است.


نشانه‌های کمبود:
کم خونی غذایی
کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری ها
ضعف عمومی
کاهش تنفس در خلال تمرینات ورزشی
رنگ پردگی پوست
رنگ پریدگی زبان
سیاهی چشم
تمایل کم تر به مسایل جنسی
بی اشتهایی
خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها
کمبود آن سبب کم خونی در زنان باردار، موجب تولد کودکان نارس و در کودکان با اختلال در تکامل گفتاری  و کاهش ضریب هوشی و در بزرگسالان با بی حوصلگی و خستگی همراه است.
از نشانه های زیادی آهن در بدن می توان به رسوب آهن در کبد، اختلال عمل قلب و بیماری قند نام برد.


منابع سرشار از آهن:

 

گوشت قرمز،بوقلمون،جگر،دل و جگر مرغ،تخم مرغ،زرده تخم مرغ

زردآلو،هلو،آلو،موز
مخمر آب جو
تمام غلات،عدس،لوبیای خشک،سویا
انجیر،توت،کشمش،خرما
شلغم سبز،اسفناج،چغندر،یونجه،گوجه فرنگی
دانه آفتابگردان،گردو،بذر کنجد
گوشت قرمز،بوقلمون،جگر،دل و جگر مرغ،تخم مرغ،زرده تخم مرغ


میزان مصرف:
به مقدار 10 میلی گرم برای مردان و به مقدار 18 میلی گرم برای زنان.
بالغین، 10 میلی گرم و در شیردهی 20 میلی گرم


تذکر:
از نوشیدن چای یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا خودداری نمایید زیرا چای مانع جذب آهن می شود.
از مصرف قرص آهن هنگامی که معده خالی است پرهیز و برای جذب بهتر آهن در غلات و حبوبات از جوانه زده آن ها استفاده کنید.
چای و قهوه با جذب آهن تداخل دارد.

 

 


منابع متن:
فرهنگ داروهای گیاهی
درمان بیمار ی ها با داروهای معجزه گر گیاهی
تغذیه در طب ایرانی اسلامی
طبیعت و سلامتی



تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 58
  • بازدید ماه : 134
  • بازدید سال : 742
  • بازدید کلی : 1,832